menusearch
avayeleyl.ir

راه اندازی کانون شعر و ادب در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد

header
۱۴۰۲/۳/۲ سه شنبه
(0)
(0)
راه اندازی کانون شعر و ادب در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد
راه اندازی کانون شعر و ادب در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد

به گزارش پایگاه خبری آوای لیل قزوین،مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر دانشجویی آسمان به همت دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) با حضور جعفر پور قائم مقام و مشاور فرهنگی وزیر علوم، قاسم زاده رئیس دانشگاه امام، مسئولان، شعرا و برگزیدگان کشوری و دانشجویان در سالن اجتماعات امیرکبیر دانشگاه برگزار شد.

 

جعفر پور قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر دانشجویی آسمان اظهارداشت: شعر میراث ‌دار فرهنگ، هویت و تمدن یک ملت است و نکته بارز این جشنواره رویکرد دانشجویی آن است و همه کارها توسط خود دانشجویان اجرا شده است.

قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم بیان کرد: به هر میزان که به دانشجویان اعتماد کرده و فضای فعالیت را برای آنها فراهم کنیم شاهد نتایج بهتری خواهیم بود و از سوی دیگر دانشجویان تجاربی به دست می‌آورند که در پی آن می‌آموزند در آینده از این تجارب در زندگی شخصی و اجتماعی استفاده کنند.

 

وی تصریح کرد: می‌توانستیم این جشنواره را به شکل رسمی و دولتی برگزار کنیم اما با حسن تدبیر ریاست دانشگاه، آن را به شکل دانشجویی برگزارکردیم و شاهد کیفیت خوب آن بودیم و امیدواریم این جشنواره تجربه‌ای برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

 

این مسئول یادآورشد: توجه به شعر و شاعری در اسلام بسیار مورد تاکید بوده چنانچه در صدر اسلام پیامبر (س) منبری را در مسجد به حَسّان بن ثابِت اختصاص داده بود تا وی مستقر شود و نکات مختلف اجتماعی و سیاسی را بشنود و شعرهای اثرگذار تولید کند.

 

جعفرپور اضافه کرد: اشعار و مدح اهل بیت در تاریخ اسلام مورد توجه بوده و دیدار مقام معظم رهبری با شعرا نشانه توجه ایشان به موضوع شعر بعنوان محوری اثرگذار می‌تواند میراث‌دار فرهنگ و هویت ما باشد و به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها می‌توانند به تاسی از رهبری به صورت فصلی با شاعران دانشجویی محافلی برگزار کنند و به این امر توجه داشته باشند و در صورت نیاز به اشعار تولید شده جهت دهند و شعر را به سطح تعالی برسانند.

این مسئول عنوان کرد: ساختاری که در دانشگاه درخصوص شعر وجود دارد کانون‌های شعر و ادب است چنانچه طبق آمار موجود عمده‌ دانشگاه‌ها کانون شعر و ادب دارند اما لازم است تمام دانشگاه‌های کشور کانون شعر و ادب راه اندازی کنند.

 

وی تصریح کرد: بیش از سه میلیون دانشجو در کشور داریم که اگر این ظرفیت پراکنده شعر و ادب توسط کانون‌های شعر و ادب شناسایی شود ظرفیت بسیار خوبی برای تاریخ و فرهنگ ما و فرهنگ‌ سازی شکل می‌گیرد.

 

این مسئول گفت: جشنواره شعر و ادب مطرح کشور شامل اولین دوره جشنواره آسمان در قزوین، جشنواره شعر پروین در بجنورد، جشنوار بین المللی بهارنارنج ساری و جشنواره شعر رضوی می‌شود و امیدواریم مراحل بعدی جشنواره آسمان در قزوین هم بخوبی برگزار شود.

 

وی بیان کرد: وزارت علوم به شعر نگاهی ویژه دارد و شعر میراث ‌دار فرهنگ، هویت و تمدن یک ملت است و می‌تواند این میراث ‌داری را به نسل‌های بعدی منتقل کند که با این وجود اهتمام داریم این جشنواره‌ها با قدرت برگزار شود.

این مسئول افزود: آیین نامه فعالیت‌های ادبی دانشگاهیان تنظیم شده که ابلاغ می‌شود و مجموعه فعالیت‌های ادبی دانشگاه‌ به ویژه شعر را ساماندهی می‌کند تا مسیر ادبی در جهت‌ دهی مناسبی قرار گیرد.

 

گفتنی است در پایان مراسم از برگزیدگان جشنواره شعر دانشجویی تجلیل و از پوستر جشنواره ملی شعر آسمان رونمایی شد.

 قزوین
پایگاه خبری آوای لیل قزوین
 قزوین
پایگاه خبری آوای لیل قزوین
 قزوین
پایگاه خبری آوای لیل قزوین