menusearch
avayeleyl.ir

۸درصدمنابع وGDPاقتصادی کشوربه استان قزوین اختصاص دارد

header
۱۴۰۳/۴/۲۸ پنج شنبه
(0)
(0)
۸درصدمنابع وGDPاقتصادی کشوربه استان قزوین اختصاص دارد
۸درصدمنابع وGDPاقتصادی کشوربه استان قزوین اختصاص دارد

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین:

۸درصدمنابع وGDPاقتصادی کشوربه استان قزوین اختصاص دارد

رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: استان قزوین با اینکه تنها یک درصد از مساحت ایران را شامل می‌شود، ۸درصد منابع و GDP اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده است.

 

💢به گزارش پایگاه خبری آوای لیل پورکاظم از قزوین،مهدی عبدیان، رئیس اتاق بازرگانی قزوین در اولین جلسه آنلاین با رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه ضمن اشاره به توانمندی‌های صادراتی و بازارشناسی استان قزوین اظهارکرد: در استان قزوین ۳هزار و ۷۴۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری و هزار و ۵۰واحد کشاورزی و صنایع تبدیلی فعال هستند و ۲۶۰معدن فعال با پروانه معدنی در این استان وجود دارد.

 

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان قزوین افزود: استان قزوین با اینکه تنها یک درصد از مساحت ایران را شامل می‌شود، ۸درصد منابع و GDP اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده است.

 

وی بیان کرد: در استان قزوین ۲۱ شهرک صنعتی خصوصی و دولتی فعال است که ۹۹ درصد صنعت استان را بخش خصوصی تشکیل می‌دهد.

 

عبدیان از آمادگی برای سرمایه‌گذاری در سلیمانیه خبرداد و گفت: قزوین نیز آمادگی لازم برای پذیرش سرمایه‌گذاران سلیمانیه را دارد ضمن اینکه سرمایه‌گذاران از تمامی امکانات شهرکها و مناطق صنعتی قزوین بهره‌مند خواهند شد.

 

رئیس اتاق بازرگانی قزوین، اظهارکرد: با توجه به ظرفیت بالای سیلیس در قزوین و استان‌های همجوار، ۹۹درصد کاشی و سرامیک، شیشه (مسکونی، صنعتی، بهداشتی و دارویی)، محصولات سلولزی کشور و همچنین تولید ۶۰ درصد شوینده‌های کشور در قزوین انجام می‌شود.

 

وی یادآور شد: قزوین دومین استان کشور در تولید زیتون، انگور و کشمش است و بیشترین آمار صادرات استان قزوین، (حدود ۵۰ درصد در سال‌های گذشته)به کشور عراق، به ویژه منطقه اربیل و کردستان عراق، اختصاص داشته است.

 

درادامه این جلسه نوزاد غفور کریم، رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه با بیان اینکه سالانه بین ۲ تا ۳میلیارد دلار مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، اظهار کرد: روابط تجاری بین سلیمانیه و تجار ایرانی بسیار مثبت است و اتاق بازرگانی سلیمانیه با اکثر اتاق‌های بازرگانی جمهوری اسلامی ایران همکاری نزدیکی دارد.

 

رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه تاکید کرد: یک تفاهم‌نامه همکاری با اتاق بازرگانی کردستان ایران امضا شده است تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به این توافق‌نامه مراجعه شود و پیشنهاد می‌کنیم برای تقویت ارتباط بین تجار ایرانی و عراقی، هیأتی از اتاق بازرگانی قزوین به سلیمانیه اعزام شود.

 

وی با بیان اینکه منطقه سلیمانیه آماده همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله تخم‌مرغ و مرغ است و تمایل بیشتری به همکاری در مرز باشما دارد، افزود: نمایشگاه بین‌المللی سلیمانیه، از لحاظ حقیقی و حقوقی، به اتاق بازرگانی سلیمانیه تعلق دارد و آماده همکاری در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و توسعه روابط تجاری است.

 

در پایان، عبدیان از غفور کریم و تجار سلیمانیه برای حضور در آیین افتتاح و همچنین بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان قزوین در اربیل عراق دعوت به عمل آورد که این دعوت، به عنوان نشانه‌ای از تلاش‌های دوطرفه برای تقویت روابط تجاری و توسعه همکاری‌های اقتصادی بین استان قزوین و سلیمانیه عراق صورت گرفت.

 

 

نویسنده:حسام رضا پورکاظم