menusearch
avayeleyl.ir

استان قزوین خاستگاه هنر ارزشمند، معنوی و عرفانی خوشنویسی

header
۱۴۰۲/۸/۲۲ دوشنبه
(0)
(0)
استان قزوین خاستگاه هنر ارزشمند، معنوی و عرفانی خوشنویسی
استان قزوین خاستگاه هنر ارزشمند، معنوی و عرفانی خوشنویسی

استان قزوین خاستگاه هنر ارزشمند، معنوی و عرفانی خوشنویسی

 

💢به گزارش پایگاه خبری آوای لیل قزوین،حسین براتی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در خصوص برگزاری دوسالانه خوشنویسی ایران گفت: استان قزوین خاستگاه هنر ارزشمند، معنوی و عرفانی خوشنویسی است و با توجه به برخورداری از ظرفیت های بسیار در این حوزه، دی ماه امسال همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) شاهد برگزاری اختتامیه هفتمین دوسالانه خوشنویسی ایران به میزبانی استان قزوین خواهیم بود.

 

وی افزود: اختتامیه این دوسالانه با حضور مقامات ارشد کشوری و استانی و هنرمندان خوشنویس ممتاز و برتر کشور برگزار خواهد شد و امیدواریم امسال هم شاهد رقابتی سالم، پرنشاط و مفید و موثر در حوزه خوشنویسی باشیم.

 

براتی با اشاره به مراحل برگزاری دوسالانه خوشنویسی عنوان کرد: همه شرکت کنندگانی که به دبیرخانه دوسالانه اثر ارسال می‌کنند به صورت حضوری در بازه زمانی که از سوی ستاد برگزاری دو سالانه به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد، با حضور ناظرین و انجمن های خوشنویسی سراسر کشور در مراکز استان ها، به صورت حضوری اثری را که به دبیرخانه ارسال کرده‌اند مجدد خلق آثار خواهند داشت و در ادامه آثار جمع آوری و به دبیرخانه دائمی دوسالانه ارسال می‌شود.

 

وی تاکید کرد: در راستای برگزاری این رویداد بزرگ هنری و فرهنگی، دو مرحله جلسه شورای عالی سیاست گذاری دوسالانه خوشنویسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اساتید خوشنویس منتخب سراسر کشور برگزار شده و به تبع مصوبات آن یک جلسه هم در استانداری قزوین و در عالی ترین سطح خود با حضور مدیران دغدغه مند حوزه فرهنگ استان برگزار شد و خوشبختانه هم افزایی و مشارکت خوبی در بین مسئولان استانی برای برگزاری فاخر دوسالانه وجود دارد.

 

براتی بیان کرد: در حال رایزنی و ظرفیت سنجی در خصوص مکان برگزاری دوسالانه خوشنویسی هستیم. در دوره‌های گذشته این رویداد فرهنگی در ۶ ماهه اول سال برگزار می‌شد اما امسال با توجه به برگزاری جشنواره در دی ماه باید شرایط جغرافیایی را در انتخاب اماکن پیشنهاد شده در نظر بگیریم تا در نهایت بتوانیم میزبانی خوب و آبرومندانه ای داشته باشیم و از طرفی هم فضای نمایشگاهی مناسبی را فراهم کنیم.

 

وی ادامه داد: وجود ظرفیت های ارزشمند در حوزه هنری، فرهنگی و مفاخر استان قزوین حاکی از پیشینه قدرتمند و غنای فرهنگی استان قزوین است و خوشبختانه در ۶ دوره گذشته دوسالانه خوشنویسی هم استان قزوین میزبانی خوبی از این رویداد فرهنگی فاخر داشته است و امیدواریم امسال هم بتوانیم از آن صیانت کنیم و در این راستا ستاد اجرایی دوسالانه تدابیری دارد و بارش افکار صورت گرفته است.

 

این مسئول بیان کرد: هنرمندان جوان استان توقعاتی در حوزه دوسالانه و نمایشی دارند که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در این بخش با اهتمام جدی ورود داشته و تدابیر لازم را جهت پاسخگویی مناسب به مطالبات اتخاذ خواهد کرد.

 

وی افزود: پاسداشت اساتید و پیشکسوتان در همه حوزه‌ها بر ما یک فرض است اما جوانان هم برای رشد و پیشرفت کارشان به مشوق و انگیزه نیاز دارند و در صورت توجه جدی به آنان با اشتیاق و علاقه بیشتری فعالیت خواهد کرد و به همین منظور در ستاد برگزاری هفتمین دوسالانه خوشنویسی تدابیری خواهیم داشت.

 

براتی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حوزه اقتصاد هنر خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ از سند تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و طبیعتا استان‌ها متاثر از این سند باید برش استانی را تدوین و دنبال کنند و ماموریت هایی هم برای دستگاه های استانی و ملی پیش بینی، تدوین و اطلاع رسانی شده است که استان قزوین هم از این امر مستثنی نیست و باید نسبت به انجام وظایف خود در حوزه تدوین این سند نقش آفرینی داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به همین منظور کارگروهی تشکیل شده است و امیدواریم پس از تهیه اسناد و تدوین برنامه عملیاتی تا پایان ۱۴۰۳، بتوانیم انجام وظیفه خوبی داشته باشیم.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: استان قزوین در حوزه خوشنویسی داشته های فراوانی دارد و همین ظرفیت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مجاب کرد که استان قزوین را به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران اسلامی معرفی کند.

 

وی ادامه داد: امید آن را دارم تا با توفیق الهی نه فقط در حوزه خوشنویسی بلکه در سایر حوزه های فرهنگی و هنری بتوانم نقش آفرینی خوبی را در برنامه ریزی، برنامه نویسی و تقویم اجرایی حوزه فرهنگ و هنر استان قزوین داشته باشم.

 

براتی در ادامه از راهیابی ۱۱ اثر نمایشی به بخش رقابتی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان قزوین خبر داد و گفت: اعضای هیأت انتخاب بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی پس از مشاهده 20 نمایش صحنه ای و 4 نمایش خیابانی از میان متقاضیان حضور در جشنواره استانی سال 1402، پس از بحث و تبادل نظر و بررسی های لازم در نهایت 9 اثر صحنه ای و 2 اثر خیابانی را جهت شرکت در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان قزوین به دبیرخانه این جشنواره معرفی کردند که طی هفته آینده شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

 

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای طرح بهبود اظهار کرد: صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد در راستای حمایت از جامعه فرهنگی و هنری و قرآنی سطح کشور راه‌اندازی شده است و در استان قزوین بیش از ۱۲۵۰ نفر تحت پوشش این صندوق هستند.

 

براتی افزود: بخشی از اعضای این صندوق اطلاعات خود را بروز رسانی نکرده بودند لذا فرآیندی طراحی و این امکان به لحاظ زمانی فراهم شده تا نسبت به بروز رسانی اطلاعات خود در سامانه صندوق اعتباری هنر اقدام کنند.

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر در سطح استان قزوین ۱۰۵۲ نفر از بیمه تامین اجتماعی و ۶۰۰ نفر از بیمه تکمیلی این صندوق بهره مند هستند.

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در مورد انتخابات خانه مطبوعات استان قزوین بیان کرد: در راستای برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان قزوین، مکاتبات با وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شده است و از آنجا که اساسنامه آن تغییراتی به صورت سراسری داشته، پیشنهادات از همه استان ها اخذ شده و در حال تدوین و ابلاغ است و به محض وصول، اقدامات لازم انجام می‌شود و در این زمینه ارشاد نقش نظارتی و حمایتی دارد.

 

وی در پایان گفت: درب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به روی همه فعالان و دغدغه مندان حوزه فرهنگ و هنر استان باز است و امیدواریم بتوانیم با مشارکت خوب همه هنرمندان ماموریت های خود را در حوزه های مختلف به انجام برسانیم.