menusearch
avayeleyl.ir

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین: هدف ما تدوین دایره المعارف قزوین است

header
۱۴۰۳/۶/۷ چهارشنبه
(0)
(0)
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین: هدف ما تدوین دایره المعارف قزوین است
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین: هدف ما تدوین دایره المعارف قزوین است

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین:

هدف ما تدوین دایره المعارف قزوین است

 

💢به گزارش پایگاه خبری آوای لیل قزوین،همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین به مناسبت فرارسیدن روز قزوین در دانشگاه بین المللی امام خمینی این شهر برگزار شد.

 

این همایش به همت انجمن ایرانی تاریخ، شعبه استان قزوین عصر چهارشنبه هفتم شهریور در تالار بوستان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در قالب دو نشست تخصصی و ارائه ۱۴ سخنرانی علمی برگزار شد.

 

دکتر سیدعلی قاسم زاده، رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در آئین افتتاحیه این همایش گفت: هدف ما از برگزاری نشست های قزوین شناسی و تاسیس تالار قزوین آن است که به سمت تدوین دایره المعارف قزوین برویم.

 

وی ضمن گرامیداشت فرارسیدن نهم شهریور، روز قزوین گفت: قزوین دروازه تمدن، فرهنگ و تاریخ ایران است و اگر نگاه ما در تحقیقات قزوین شناسی فقط به ابعاد بومی و منطقه ای آن باشد دیدگاه کاملی به این شهر نخواهیم داشت.

 

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در این باره افزود: اگر به خوبی در تاریخ کندوکاو کنیم جایگاه درخشان قزوین به عنوان نمادی مهم در هویت ایرانی شناخته می‌شود.

وی گفت: صنعت زدگی باعث شده تا فرهنگ خود را فراموش کنیم و در حال از دست دادن هویت خود هستیم.

 

دکتر قاسم زاده با اشاره به خلا ایجاد شده در مطالعات قزوین شناسی به دلیل از دست دادن بزرگان این عرصه بر ضرورت ایفای نقش دانشگاه برای جریا‌ن سازی در این زمینه تاکید کرد.

وی گفت: در سند تحول دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین یکی از ماموریت های ویژه دانشگاه در قالب رسالت اجتماعی، جریان سازی برای قزوین شناسی است.

 

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین از پژوهشگران علاقمند به قزوین شناسی برای حضور در دانشگاه و مشارکت در نشست های علنی برای تولید محتوا در قالب دایره المعارف قزوین شناسی دعوت کرد.

 

"قزوین کانون علم و فرهنگ و اقتصاد کشور است"

 

دکتر امیر حسین حاتمی، شعبه قزوین گفت:قزوین کانون علم و فرهنگ و اقتصاد کشور است که اگر از نظر وسعت و آبادی به پای شهرهایی مانند اصفهان و شیراز نرسد اما از منظر تاریخ و فرهنگ غنی تر از آنهاست.

 

مدیر انجمن ایرانی تاریخ،دبیر همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین نیز در آئین افتتاحیه این همایش گفت: ۴۵مقاله علمی به دبیرخانه همایش رسید که از میان آنها ۱۴ مقاله در قالب سخنرانی ارائه می‌شود.

 

وی با ابراز نگرانی از به محاق رفتن مطالعات قزوین شناسی به واسطه درگذشت محققان بنام قزوین پژوه به برگزاری این همایش در آستانه نهم شهریور، روز قزوین اشاره کرد و گفت: امیدواریم برگزاری این گونه همایش ها عاملی برای حمایت از مطالعات قزوین شناسی باشد.

 

وی از عدم همکاری دستگاه های اجرایی مسئول استان در برگزاری این همایش و پاسداشت روز قزوین گلایه کرد و گفت: اقدام دانشگاه بین المللی امام خمینی و گروه تاریخ آن برای حمایت از اینگونه برنامه ها و همچنین سرمایه گذاری برای ایجاد هسته مطالعات ایران شناسی و تالار قزوین شناسی در کتابخانه مرکزی دانشگاه ستودنی است.

 

وی ارائه تازه ترین دستاوردهای کاوش های باستان شناسی در دشت قزوین را در کنار نتایج پژوهش های متنوع تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی و اجتماعی از ویژگی های ارزشمند همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین دانست.