menusearch
avayeleyl.ir

شناسایی بیش از ۵۵۰۰هزار نفرناشنوا و کم شنوا/غربالگری شنوایی ۷ هزار نوزاد دراستان قزوین

header
۱۴۰۲/۷/۸ شنبه
(0)
(0)
شناسایی بیش از ۵۵۰۰هزار نفرناشنوا و کم شنوا/غربالگری شنوایی ۷ هزار نوزاد دراستان قزوین
شناسایی بیش از ۵۵۰۰هزار نفرناشنوا و کم شنوا/غربالگری شنوایی ۷ هزار نوزاد دراستان قزوین

شناسایی بیش از ۵۵۰۰هزار نفرناشنوا و کم شنوا/غربالگری شنوایی ۷ هزار نوزاد دراستان قزوین

 

 

💢به گزارش پایگاه خبری آوای لیل قزوین،علی دهباشی‌پور، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روزجهانی ناشنوایان و تکریم منزلت سالمندان در سالن جلسات شهید سردار سلیمانی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد، اظهارکرد: ناشنوایان و سالمندان بیش از افراد دیگر مورد بی‌اعتمادی نسبت به اطرافیان قرار می‌گیرند بنابراین باید در نحوه رفتار با آن‌ها دقت لازم را داشته باشیم.

 

او افزود: خانواده‌ و جامعه باید از انزوای ناشنوایان جلوگیری کنند و آن‌ها را به سمت اجتماعی شدن پیش ببرند.

 

دهباشی‌پور در خصوص اقدامات و فعالیت‌های انجام شده برای ناشنوایان استان گفت: مرکز پرنیان در حوزه کودکان ناشنوا در استان مشغول به فعالیت است و همچنین کاشت حلزون نیز از دوماهگی تا هشت سالگی صورت می‌گیرد.

 

این مسئول ادامه داد: طرح غربالگری ناشنوایان از بدو تولد انجام می‌شود که در ۶ماه اول سال جاری ۷هزار نوزاد در استان غربالگری شدند و ۶۰نوزاد مشکوک به متخصص ارجاع داده شد.

 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهارکرد: در حال حاضر بیش‌از ۵هزار ناشنوا در استان وجود دارد که در سال گذشته ۳۶۶مورد سمعک تهیه شد و این میزان در ۶ماه اول امسال به ۴۵۰مورد رسید که ۱۲۳درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: در ضمن 17 بیمارستان در سطح کشور کاشت حلزون برای ناشنوایان را انجام می‌دهند که افراد مستعد برای احیای شنوایی در مراکز ما غربالگری شده و به بیمارستان‌های یادشده اعزام می‌شوند.

 

معاون بهزیستی استان قزوین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وجود 8 مرکز شبانه‌روزی و 4 مرکز روزانه نگهداری از سالمندان در استان قزوین گفت: در مراکز شبانه‌روزی 393 نفر و در مراکز روزانه ما 161 نفر خدمت می‌گیرند و در مجموع 554 نفر سالمند در مراکز مختلف و خانه‌های سالمندان موجود در سطح استان نگهداری می‌شوند.

دهباشی پور افزود: اگر نتوانیم الگوهای زندگی سالم را که از گذشتگان به ما رسیده حفظ کنیم آتیه خوبی نخواهیم داشت.

 

وی بیان کرد: سالمندان قدیمی چهار برابر نسل امروز مصرف پروتئین داشتند و سالم بودند و ما باید از آنها الگو بگیریم و برخی روش های درست گذشته را احیا و پیاده کنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم.

 

دهباشی پور یادآورشد: گذشتگان ما فرهنگ زیبا و کاربردی داشتند که باید آنها را شناسایی و پیاده کنیم و روز سالمند بهترین فرصت برای تکریم سالمندان و استفاده از تجارب ارزشمند این افراد در زندگی و اصلاح رفتارهاست.

 

دهباشی پور اظهارکرد: به تازگی در ۳مهرماه مجموعه‌ خانه‌های کوچک سالمندان را در استان قزوین راه‌اندازی کردیم که این مراکز برای افراد بالای ۴۷سال آماده پذیرش است.

 

مدیرکل بهزیستی قزوین در خصوص آلزایمر و پایین آمدن سن این بیماری در بین افراد اذعان کرد: در خصوص بیماری آلزایمر ایجاد اطمینان بخش بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. پایین آمدن سن آلزایمر با زندگی مدرنیته و تغییر سبک زندگی زنگ خطر جدی است فرد آلزایمری با عدم تحرک رفتارش تشدید می‌شود سه نوع حافظه (اخیر، نزدیک و دور ) را به ترتیبی فراموش می‌کنند.

 

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان هم در این جلسه به سکونت۵ هزار۵۷۴ نفر ناشنوا در استان قزوین اشاره کرد و گفت: شهرستان قزوین 2 هزار و 730 نفر ناشنوا، تاکستان 857 نفر، بویین‌زهرا 484 نفر، البرز 991 نفر، آبیک 342 نفر و آوج 170 نفر ناشنوا دارند.

 

اکبرشاهی از رشد 123 درصدی در اعطای سمعک رایگان به ناشنوایان هم‌استانی در مقایسه با 6 ماهه ابتدایی سال قبل خبر داد و اضافه کرد: در 6 ماهه نخست امسال 450 سمعک رایگان در اختیار جمعیت ناشنوایان استان قزوین قرار گرفته است. در ضمن 3800 باطری سمعک واگذار کردیم که 76 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال پیش دارد. همچنین در نیمه نخست سال جاری هم 824 میلیون تومان اعتبار خرید سمعک هزینه شده است.