menusearch
avayeleyl.ir

جشنواره کچ چینی در شهرستان لنگرود برگزارشد

header
۱۴۰۲/۳/۲۶ جمعه
(0)
(0)
جشنواره کچ چینی در شهرستان لنگرود برگزارشد
 جشنواره کچ چینی  در شهرستان لنگرود برگزارشد


شهرستان لنگرود میزبان جشنواره ملی کج‌چینی و جشن ثبت جهانی نوغانداری
اختصاصی آوای لیل: فاطمه مشفق/ جشنواره ملی کج‌چینی "برداشت پیله کرم ابریشم" و جشن ثبت جهانی نوغانداری پنجشنبه و جمعه (۲۵ و ۲۶ خرداد) در روستای خالجیر شهرشلمان از توابع شهرستان لنگرود با حضور پرشور مردم لنگرود، مسئولین کشوری، استانی و شهرستانی با هدف توسعه و ترویج نوغانداری، زنده نگه داشتن آیین و رسوم نیاکان و معرفی محصولات مرتبط با صنعت نوغانداری برگزار شد.
در این جشنواره دو روزه بازدید و مشارکت در کج واچینی، نمایشگاه تخصصی صنایع تبدیلی نوغان و کشاورزی، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و سوغات، غرفه غذاهای محلی، اجرای برنامه‌های هنری، موسیقی زنده محلی و جُنگ شادی برگزار گردید.

پرورش کرم‌ ابريشم که به‌ عنوان فعاليت نوغانداري نام گرفته، با پيشينه 4500 ساله در جهان، از دير باز در کشور ما رواج داشته است.در ايران نيز کرم‌ ابريشم از آنچنان اهميتي برخوردار بود که جمشيد (پادشاه هخامنشي) رواج و توسعه پرورش کرم‌ ابريشم در ايران را بخشي از اقدامات مهم خويش مي‌شمرد يا اينکه در قرون اخير بخش عظيمي از نوشته‌هاي غربي‌ها در مورد ايران طي سده نوزدهم به ابريشم (ابريشم گيلان) اختصاص يافته است. برخی از مورخین معتقدند ایران منشاء تولید ابریشم زرد بوده است. اوج تولید ابریشم در ایران به 400 سال قبل و عهد صفویه باز می‌گردد که در آن زمان تولید ابریشم خام کشور به 3000 تن در سال می‌رسید. اما با بروز بیماری پبرین این میزان تولید کاهش یافت که این اُفت تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به همان صورت باقی ماند.هم اکنون مرکز اصلی پرورش کرم ابریشم استان گیلان و استان خراسان بوده که چند سالیست با حمایت های ویژه از این فعالیت ؛ رونق دوباره ای به خود گرفته است.
استان گیلان به عنوان قطب اول پرورش کرم ابریشم در ایران بوده و شهرستان لنگرود علی الخصوص شهر شلمان، روستای خالجیر، دریاکنار، فتیده و روستاهای همجوار مبدا اصلی این فعالیت به شمار می‌آید.
در صورت ادامه روند حمایت های همه جانبه مسئولین از این صنعت، خرید تضمینی پیله کرم ابریشم، در اختیار قرار دادن تخم نوغان مرغوب و اصلاح شده؛ این صنعت می‌تواند به عنوان یک فعالیت پربازده تبدیل به یک شغل دوم یا سوم برای کشاورزان و مردم منطقه گردد.

 کچ چینی
جشنواره
 جشنواره
جشنواره کچ چینی
 جشنواره نوغان
جشنواره نوغان